Alkoholizmą Lietuvoje pažaboti pasiryžusi Vyriausybė gali į itin nepatogią padėtį įvaryti šalies krepšinį. Jeigu bus priimtas Vyriausybės siūlymas uždrausti bet kokią alkoholio reklamą, tai reikštų didžiulių pajamų netektį daugumai Lietuvos klubų.
Trečiadienį ministrų kabinetas paskelbė savo išvadas dėl alkoholio vartojimo mažinimo priemonių. Jos dar labiau apribotų alkoholio įsigijimo laiką, neleistų alkoholio įsigyti jaunesniems nei 20 metų žmonėms ir draustų bet kokią alkoholio reklamą.
Reklamos draudimas skaudžiai kirstų šalies klubams. Didžioji dalis LKL rungtyniaujančių komandų yra remiamos alaus gamintojų, o kai kurioms iš jų tai – vieni pagrindinių rėmėjų.
Pavyzdžiui, Kauno „Žalgirį“ remiantis „Utenos alus“ yra trečias pagal dydį klubo rėmėjas – po miesto savivaldybės ir lažybų bendrovės „Olybet“. Neoficialiomis „BasketNews.lt“ žiniomis, aludariai Kauno klubui per sezoną skiria apie 300 tūkst. eurų.
„Utenos alus“ yra generalinis Utenos „Juventus“ klubo rėmėjas. Šis iš aludarių gauna apie 130 tūkst. eurų ir tai sudaro net apie ketvirtį viso klubo biudžeto.
Alaus bendrovės yra didžiosios rėmėjos Vilniaus „Lietuvos ryto“, Klaipėdos „Neptūno“, Panevėžio „Lietkabelio“ komandose. Pajamos, gaunamos iš aludarių, šiuose klubuose sudaro iki 30 proc. iš rėmėjų gaunamų lėšų.
Lietuvos krepšinio lyga taip pat yra priklausoma nuo alkoholio gamintojų – ją remia „Volfas Engelman“ ir „Bosca“.
Jeigu alkoholio reklama būtų uždrausta, neabejojama, kad tai stipriai smogtų visoms šioms organizacijoms.
„Manome, kad bendra žala krepšiniui gali siekti iki 2 mln. eurų, – paskaičiavo LKL Komercijos direktorius Žygimantas Surintas. – LKL atveju, aišku, ši suma mažesnė, bet šių rėmėjų netektis lygai būtų labai skausminga. Mes nematome, kuo galėtume juos pakeisti, kadangi naujų segmentų, kur sportas tiktų kaip reklamos kanalas, neatsiranda.“
Anot Kauno „Žalgirio“ direktoriaus Pauliaus Motiejūno, aludariai, lažybininkai ir bankai yra didieji sporto rėmėjai visoje Europoje. Lietuvoje ši trijulė irgi dominavo, kol nebankrutavo „Snoro“ ir „Ūkio“ bankai.
Dabar, pasak „Žalgirio“ vadovo, siekiama išstumti aludarius, o po kurio laiko eilė gali ateiti ir lažybininkams.
„Lietuvoje sportą dabar gali remti aludariai ir lažybininkai. Visur Europoje taip yra. O dabar mums kerta šaką, iš kurios galime gauti paramą.
Taip, mes palaikome kovą su alkoholizmu, bet mums nepasako, ką daryti. Atima meškerę ir tiek“, – sakė Motiejūnas.
Alkoholio reklama yra draudžiama ir kai kuriose kitose Europos šalyse, tačiau jose paliekama galimybė reklamuoti, pavyzdžiui, nealkoholinį alų. Dėl to, pavyzdžiui, ant Ispanijos vyrų krepšinio rinktinės marškinėlių matoma reklama su nealkoholiniu alumi. Tokią reklamą galima išvysti ir per Čempionų lygos kovas.
Aludariai yra ir vieni pagrindinių Eurolygos rėmėjų – ją remia turkų alaus milžinė „Efes Pilsen“.
Vieni seniausių Lietuvos krepšinio federacijos (LKF) rėmėjų taip pat yra aludariai – skaičiuojama, kad „Švyturys“ federaciją remia nuo 1996 metų.
Ir nors aludariai nėra svarbiausi LKF rėmėjai (jų parama sudaro maždaug 80 tūkst. eurų iš 3 mln. eurų biudžeto), tačiau federacijos vadovai sako suprantantys, į kokią sunkią situaciją būtų įstumti klubai.
„Sportas yra viena iš priemonių kovoti su nusikaltimais, alkoholiu, tabaku ir tai yra pasaulinė, išsivysčiusių valstybių praktika. Nacionalinės rinktinės ir sporto klubai yra tie flagmanai, kurie skatina vaikų motyvaciją ir užimtumą. Tiek fiziškai aktyvūs vaikai, tiek tėvai pamiršta negerumus, kurie jų lauktų kitur.
Savo pavyzdžiu galiu pasakyti, kad man alkoholio reklama nepadarė jokios įtakos ir kiek žinau nedaro mano aplinkos žmonėms. Dabar net tampa mada nevartoti alkoholio“, – aiškino LKF generalinis sekretorius Mindaugas Špokas.
Anot Špoko, valstybė turėtų rūpintis vaikų užimtumo skatinimu, nes tai padėtų spręsti alkoholio vartojimo kultūrą.
„Vaikas net nesusimąstytų apie alkoholį, jeigu būtų užimtas. Alkoholis ir rūkymas su fiziniu aktyvumu labai stipriai kertasi: niekada nesu matęs sveiko ir aktyvaus žmogaus vartojančio alkoholį. Esu trijų vaikų tėvas ir puikiai žinau, kad jei vaikas yra užimtas, tai apie žalingus įpročius jis neturi laiko pagalvoti. Užimtumas skatina atsakingumą, savikontrolę“, – įsitikinęs Špokas.
Tai, kad alkoholio reklamos draudimas turėtų labai nemalonias pasekmes krepšinio klubams, prieš kelis mėnesius pripažino ir valdančiųjų lyderis Ramūnas Karbauskis. Kalbėdamas tinklalapiui „24sek.lt“, jis sakė, kad bus neskubama su alkoholio reklamos draudimu.
„Jeigu dabar priimtumėme sprendimą (uždrausti alkoholio reklamą sporte), smūgis būtų nemažas. Nežinau, kaip išsilaikytų kai kurios komandos, – praėjusių metų lapkričio pradžioje kalbėjo Karbauskis. – Tą puikiai suprantu. Nėra taip, kad negirdime ir nesuprantame. Mes tikrai suprantame, kad tai yra aktualu ir svarbu. Mes negalime iš sporto ir žiniasklaidos grubiu būdu atimti tų lėšų ir galimybės išlaikyti komandas. Galiu ramiai pasakyti, kad neskubėsime. Jeigu nerasime alternatyvos, jų paieškoms bus pereinamasis laikotarpis. Jokiu būdu nėra tikslo pakenkti sportui. Bet labai sveika atlaisvinti sportą nuo priklausomybės alkoholiui. Kad jie nepriklausytų nuo vienos ar kitos alkoholio gamyklos. Tai būtų revoliucinis dalykas.“
Nepraėjus nė pusmečiui, panašu, kad šis revoliucinis dalykas netrukus taps realus.
Tinklalapiui „BasketNews.lt“ nepavyko susisiekti su valdančiųjų atstovais ir išsiaiškinti, ar sporto rėmėjams yra numatomos kažkokios išimtys. Ministro pirmininko patarėjas savivaldos, regioninės bei socialinės politikos ir sporto klausimais Elvinas Jankevičius buvo nepasiekiamas tiek telefonu, tiek elektroniniu paštu, o Seimo jaunimo ir sporto reikalų komisijos pirmininkas Kęstutis Smirnovas nebuvo susipažinęs su Vyriausybės nutarimu ir negalėjo komentuoti, kokią tai įtaką gali turėti šalies sportui.
Vyriausybės pateiktą pasiūlymą dabar svarstys ir priims arba atmes Seimas. Seimo narys, opozicijai priklausantis konservatorius Sergejus Jovaiša mano, kad Seimas šiems pasiūlymams pritars.
„Tai įeina į valdančiųjų programą ir jiems bus nesunku buldozerio principu jį priimti. Nemanau kad kas nors iš kitų frakcijų tam priešinsis, – prognozavo Jovaiša. – Reikia protingai prieiti prie kiekvieno įstatymo niuanso. Visgi ryžtas iš vyriausybės pusės matyti, noras drastiškai riboti alkoholio prieinamumą yra pareikštas ir nemanau, kad Seimo nariai tam masiškai priešinsis.“
Krepšinio pasaulio atstovus labiausiai piktina tai, kad Vyriausybė planuoja kompensuoti negautas reklamos pajamas žiniasklaidai, o į sporto netektis nėra atsižvelgiama.
„Kreipsimės tiek į vyriausybę, tiek visur kitur, nes manome, kad su sportu elgiamasi neteisingai, – sakė LKL Komercijos direktorius Surintas. – Sportas yra viena iš reklamos priemonių, kaip ir žiniasklaida. Žiniasklaidos grupėms numatyti kompensavimo mechanizmai, o sportas į tai nėra įtrauktas.“
Jeigu Seimas patvirtins Vyriausybės nutarimą, jis įsigalios nuo artėjančių metų sausio 1-osios.
Prenumeruokite BasketNews ir gaukite išskirtinį turinį.